Liften

Bij storingen bel SkyLift  0342-425505 (24/7) of email. In geval van opsluiting: gebruik de spraakverbinding met de meldkamer.

De vaste adviseur voor het bestuur is Péron Liftadvies.

> Verderop: Advies deurgebruik, en Groot onderhoud

 

Verslag overleg 6 december 2017

Deelnemers: Hans Kers (Peron Liftadvies), Evert Nagel, Giovanni Badalati (Skylift), Jarno Kuijvenhoven (vve)

Skylift heeft in dit gebied nu behoorlijk veel gebouwen in beheer, ze hebben 20 monteurs rondrijden in Amsterdam.

– Onderhoud van onze liften is helemaal bij.

– Alle onze liften zijn momenteel goedgekeurd. Skylift zal een check doen of echt alle opmerkingen van de laatste keuring zijn verholpen, om te voorkomen dat deze opnieuw worden opgemerkt en dan mogelijk tot afkeur kunnen leiden.

– Er zijn momenteel heel weinig storingen. ook weinig/geen klachten van bewoners. Bij storingen wordt er nu goed gecommuniceerd door Skylift. Verbeterpuntje: periodiek onderhoud (duur 1 tot 1 1/2 uur) liefst een dag van tevoren melden aan de huismeester. Skylift is gewend dit uit te voeren als ze in de buurt zijn.

– Offerte voor renovatie lift hoge poort Oost (4),. Daarin mist nog vervanging van de snelheidsbegrenzer. Skylift past dit aan en voegt ook dempers toe (kosteloos). Banden hoeven niet vervangen te worden (pulssysteem voor continu controle van de banden wordt wel vervangen). Uitvoering in Q1 2018, waarvoor opdracht in december gegeven dient te worden, mits het past binnen reeds door ALV goedgekeurde budget. Anders volgende mogelijkheid opdracht te geven in februari met uitvoer in Q2. Deze lift stond voor 2017 op de rol. Offerte is licht hoger dan eerste lift omdat het werk meer blijkt. Bij de vorige renovatie heeft Skylift extra (leer) kosten voor haar rekening genomen. Destijds heeft de lift ook behoorlijk lang stilgestaan, doordat het de eerste keer was. Nu is er veel meer ervaring en de  verwachting is een stilstand van twee weken.

De volgende lift (DV 2 of PL 1) in 2019 en dan de laatste in 2021. Eventueel de laatste twee in één keer in opdracht geven, dat is prettiger voor Skylift ivm inplannen en bestellen (maar geen must). Dit zou dan in juli 2018 moeten zijn (ALV in juni/juli).

Sleutel van de liftschakeling wordt opgezocht door Skylift en eventueel nieuwe gemaakt en aan vve overhandigd voor gebruik bij verhuizingen.

 

Deuren open houden

Het is bijna overbodig advies: hou de liftdeur tijdens een verbouwing of verhuizing niet te lang open. Verzamel alles en zet het in éen keer erin.

Niet iedereen slaagt hierin, soms blijft een deur te lang open en dan gaat de lift buiten gebruik. Hij reageert niet meer. In dat geval is het het beste om 15 minuten te wachten, in 9 van de 10 gevallen zal de lift vanzelf weer in bedrijf gaan na een reset. Gelijk Skylift bellen kan betekenen dat de lift al werkt als de monteur aankomt. Dan is het een storing door onjuist gebruik en hiervoor heeft de VvE al enkele rekeningen gekregen. De VvE kan de veroorzaker hiervoor aansprakelijk stellen.

Het barricaderen van de deur (plank tussen deur en omlijsting bij vb.) veroorzaakt schade en storingen, meer dan buiten gebruik gaan. Doe dit nooit.

Groot onderhoud

In de komende jaren worden de vier liften gerenoveerd. We begonnen in 2016 met lift 3 (we tellen vanaf de Panamalaan) omdat deze de meeste problemen had. Wat werd vernieuwd ?

  1. Liftbesturing en frequentieregeling (samen 16-duizend euro, inclusief Btw)
  2. Het cabine-tableau
  3. Het plafond, met 6 led-lampen (à 5 W)
  4. De etagetableaus, (eindelijk) met stand-aanwijzer.

De operatie zou twee weken duren, maar het werden vier weken. Eerst kon de rem niet van de motor worden gescheiden, daarna lukte de aansturing van de deuren niet.

De wanden zijn niet vernieuwd omdat het bestuur bezwaar had tegen de hoge prijs. We zoeken naar een beter aanbod.

Alle liften zijn in september gekeurd, en drie spiegels zijn vervangen.

Alle vloeren kregen een harde bedekking in februari 2017.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.